Recenze: Castells (Human Towers)

Řekněte mi:
Hle, katalánská aktivita, u které si říkáte „tohle doma nezkoušejte“: lidská věž neboli Castell. Castell vyrůstá kolem náměstí v regionu a obvykle se provádí před radnicí během festivalu. Zní to jako vzácnost, ale ročně se postaví více než 8 000 Castellů. Týmy (zvané „colles“) soutěží o to, kdo postaví nejvyšší věž v nejrychlejším čase, aniž by spadla. Chcete-li si představit tento postup, představte si Eiffelovu věž složenou z lidí. Široká základna („pinya“) je tvořena nejsilnějšími a nejmohutnějšími postavami; pak se nahoru vyškrábou lehčí lidé, kteří se postaví na jejich ramena a vytvoří až 10 vrstev. Castell je úspěšný, když jsou splněny dvě podmínky: nejprve se dítě zvané enxaneta vyškrábe nahoru, zvedne čtyři prsty – představující pruhy na katalánské vlajce – a pak sestoupí na druhou stranu. Za druhé musí být věž rozebrána, aniž by se zřítila. O bezpečnosti a ochraně zdraví při práci ani nepřemýšlejte.Wow. Co cítíte, když jste na místě?“
Nadšení, strach, vzrušení. Opakovaně.
Kdo sem chodí?
Objevují se tu všichni: rodiny členů týmu, přátelé, kteří běží podpořit základnu, turisté, kteří se diví, co se to proboha děje. Tradice je stará více než 200 let (pochází z Valls v Tarragoně), ale od 90. let došlo k oživení zájmu.
Splnilo to očekávání?
Dovednost a mrštnost je srdeční záležitost. Za doprovodu hudby a tleskání panuje opravdová komunitní atmosféra. „Mám to. Tak pro co nebo pro koho je to podle vás nejlepší?
Podívejte se do tohoto kalendáře a zjistěte, co a kde je přesně naplánováno. V roce 2010 zařadilo UNESCO Castellse na seznam nehmotného kulturního dědictví. Stojí za to se na něj podívat, už jen proto, abyste zjistili, jestli si myslíte, že byste to zvládli. (Rozhodně vám ale nebudeme říkat, abyste to zkusili).