Tv-anmeldelse: ‘Seven Seconds’ på Netflix

The Killing
Cara Howe / Netflix

Populær på Variety

Grundlaget for et rimeligt godt kriminaldrama er begravet et eller andet sted i “Seven Seconds”, men der er en masse fyld, der dækker de mest interessante elementer.

Regina King, der spiller en mor, der sørger over tabet af sin søn, er det vigtigste trækplaster i dette drama i 10 dele, der foregår i Jersey City. Hendes arbejde på højeste niveau er altid følelsesmæssigt medrivende, og hun gør, hvad hun kan med de begrænsede manuskripter. Men hendes karakter – og andre – er strandet i en kriminalserie, der har en tendens til at svælge i elendighed uden at tilbyde noget særligt nyt at sige om kriminalitet, race eller retssystemet. Og selv om den pågældende forbrydelse driver fortællingen, tager “Seven Seconds” alt for lang tid om at levere dramatiske udviklinger i sagen, og det meste kan gættes langt i forvejen.

Veena Sud, skaberen af “Seven Seconds”, var showrunner for “The Killing”, som med rette blev kritiseret i sin første sæson og derefter for sine frustrerende valg og sit slingrende tempo. Alligevel var der nogle gode episoder af “The Killing”, før den gik af sporet, og den satte gang i karrieren for stjernerne Joel Kinnaman og Mireille Enos. Men “Seven Seconds” udviser ikke mere disciplin i historiefortælling, end “The Killing” gjorde, og Netflix’ vane med at give efter for lange episoder er en plage for “Seven Seconds”, som bliver en pligt trods en lovende start.

Der er én stor forskel mellem Sud’s to serier: I “Seven Seconds” får vi straks kendskab til identiteten på offeret og gerningsmanden. Mange gode mysterier er blevet konstrueret under lignende omstændigheder, men når de største spørgsmål allerede har et svar, må forfatterne være mere kreative for at opretholde dynamikken og spændingen. Men karaktererne i “Seven Seconds” får aldrig nok dybde til at gøre deres rejse overbevisende; i stedet har serien en tendens til at gentage tics og detaljer om dem i stedet for at udfylde deres liv og dagsordener på en kompliceret og tilfredsstillende måde. Atmosfæren gør det ikke nemmere: seriens begrænsede visuelle palet af brune, sorte og slidte blåtoner bliver til sidst frustrerende, og det samme gælder for tonerne, der går fra deprimerende til dystre.

Meget af tiden er “Seven Seconds” et ekko af kriminalitetsdrevne tv-fortællinger, der udforsker den samme vifte af emner på en mere seværdig og eftertænksom måde. De korrupte betjente, der står i centrum for sagen, minder om dem fra “The Shield” og “Training Day”, og når det kommer til at tegne et billede af, hvordan retssystemet knuser både dem, der bliver fanget af det, og dem, der arbejder for det, er “The Night Of” og “The Wire” langt mere tilfredsstillende. Når det gælder dramaer, der skildrer virkningen af en voldsom forbrydelse på et bestemt samfund, er der endnu flere solide valg, herunder “Top of the Lake”, “Happy Valley”, “Broadchurch” og “Rectify”.”

Men der er ikke nok af denne type ambitiøse kriminaldramaer, der fokuserer på farvede kvinders oplevelser, som “Seven Seconds” gør. Clare-Hope Ashitey bringer kraft og nærvær til sin rolle som assisterende distriktsadvokat, der forsøger at trække sig selv ud af en nedadgående karrierespiral for at hjælpe den efterladte familie til Kings karakter. Men forsøgene på at parre Ashiteys karakter med en excentrisk detektiv spillet af Michael Mosley giver ikke det afkast, som Kinnaman og Enos leverede i de tidlige dage af “The Killing”.”

Et af temaerne i “Seven Seconds” er, at sjusk og inkonsekvens kan være lige så tilbøjelige til at føre til skuffende eller endog tragiske resultater som mere ondsindede hensigter. Det er et vigtigt budskab at sende; hvis blot leveringssystemet for det ikke var så rodet og langsomt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.