Cele mai bune site-uri web de fotografii de arhivă bazate pe recenzii aprofundate

Ce sunt fotografiile de arhivă și de ce ar trebui să le folosesc?

De când oamenii vând produse și servicii, au trebuit să găsească modalități de a comercializa aceste produse și servicii. Iar în ultima sută de ani sau cam așa ceva, fotografiile de arhivă au făcut parte din instrumentele pe care proprietarii de afaceri le au la dispoziție pentru a realiza acest lucru. Încă de când a fost înființată prima bibliotecă de fotografii de stoc în anii 1920 – și probabil și înainte – oamenii au folosit imagini ca o modalitate de a comunica publicului larg despre ce este vorba în afacerea lor.

În timp ce în primele zile ale fotografiei, aproape orice imagine era sigur că va atrage atenția oamenilor, astăzi este nevoie de ceva mai multă creativitate. Fotografia de stoc modernă urmărește, în general, să transmită un anumit sentiment, mai degrabă decât să descrie pur și simplu diverse subiecte sau mărci. Pentru a ilustra mai bine acest aspect, am întrebat-o pe Layshi Curbelo, designer grafic și gazda popularului podcast de design, Command Z, ce fel de considerente intră în alegerea unei fotografii de stoc. Folosind conceptul foarte abstract de „ipoteci” ca exemplu, ea a continuat să explice că: „Nu aș căuta fotografii care prezintă doar case, în schimb încerc să găsesc fotografii care transmit acțiune printr-o conexiune emoțională. Poate o casă cu o familie, un cuplu care se gândește în fața casei unui vecin. Ideea este de a crea o mentalitate și o idee în oamenii care vor vedea fotografia.”

Există și considerente tehnice atunci când se alege o fotografie de arhivă, cum ar fi: să te asiguri că fotografia are o iluminare bună, unghiul din care este făcută, emoțiile afișate de persoanele din imagine și să te asiguri că fotografia are o calitate naturală. În cuvintele lui Curbelo, „unele fotografii de arhivă par cu adevărat înscenate.”

Poate pentru că calitățile care alcătuiesc o fotografie de arhivă bună sunt atât de abstracte, există încă o supraabundență de fotografii de arhivă „de prost gust” care sunt utilizate în mod obișnuit de companii din întreaga lume. Pentru a ne face o idee despre motivul acestui fenomen, am luat legătura și cu José Velez, un designer grafic cu 13 ani de experiență în industria publicitară. El explică faptul că, din cauza faptului că bugetele de publicitate s-au micșorat constant de-a lungul anilor, fotografiile de stoc au devenit o alternativă mai rentabilă decât o ședință foto personalizată. Problema cu această soluție, spune el, este că „toți folosesc aceleași site-uri și, din moment ce plătesc abonamente anuale, este mai puțin probabil ca ei să dea banii în plus pentru a cumpăra drepturile asupra unei fotografii”.

În timp ce utilizarea acelorași site-uri devine inevitabilă pentru multe companii, Vélez subliniază faptul că „designerii trebuie să fie conștienți de campaniile concurenților, pentru a evita utilizarea acelorași fotografii”.

În afară de detaliile mai artistice de care trebuie să țineți cont atunci când alegeți fotografii de stoc, există câteva aspecte tehnice de luat în considerare atunci când le achiziționați efectiv. Tipul de proiect la care lucrați, precum și licențele și drepturile de utilizare a unei anumite fotografii vor determina ce imagini vă sunt disponibile și cât veți ajunge să plătiți pentru ele.

Tipuri de fotografii de stoc

Înainte de a începe să căutați fotografii de stoc, este important să știți la ce tip de proiect veți lucra. Există două tipuri de fotografii de stoc: comerciale și editoriale. Fotografiile comerciale sunt cele mai ușor de recunoscut dintre cele două, deoarece sunt folosite pentru orice, de la campanii publicitare până la proiecte de produse și este mai probabil să includă imaginile deocheate pentru care sunt cunoscute imaginile de stoc. Fotografiile de stoc editoriale, pe de altă parte, sunt folosite exclusiv pentru demersuri jurnalistice. Gândiți-vă la orice imagine recognoscibilă, de la momente sportive legendare la evenimente istorice de știri, și probabil că vă gândiți la o fotografie de stoc editorială.

În timp ce diferențele dintre cele două sunt destul de simple, fiecare dintre ele are linii directoare specifice cu privire la modul în care pot fi folosite:

Comerciale

• Pot fi folosite pentru a vinde sau a face publicitate pentru produse, servicii sau mărci.
  • Declarațiile de eliberare a modelului și/sau a proprietății trebuie să fie semnate, dacă sunt prezente.
  • Puteți folosi un software de editare pentru a manipula sau îmbunătăți imaginea.
  • Nici un logo sau o marcă nu poate fi vizibilă pe imagine.
  • Poate fi folosită în orice număr de scopuri.
  • De obicei, ele comunică un concept sau o idee aspirațională, având în vedere că nu pot prezenta direct produse în ele.

Editorial

• Nu necesită eliberări, deoarece fotografia nu este folosită pentru a vinde sau a face reclamă la nimic.
  • Nu pot fi puternic editate sau manipulate în programe de editare; imaginile editoriale trebuie să reprezinte adevărul, deoarece pot apărea într-o sursă de știri.
  • Cel mai bine folosite pentru evenimente sau articole de actualitate, în timp util.

Licențe

Simplul fapt că puteți salva imagini de oriunde de pe internet cu doar câteva clicuri nu înseamnă că toate, sau chiar majoritatea, sunt gratuite. Una este să salvezi o imagine care îți place pentru a o folosi ca fundal de desktop personal (ceea ce nici nu ar trebui să faci cu adevărat) și cu totul altceva dacă plănuiești să folosești respectiva imagine pentru orice fel de lucrare creativă sau campanie de marketing fără să consulți deținătorul drepturilor de autor.

Legea drepturilor de autor este vastă, complexă și variază de la o țară la alta. În contextul fotografiilor de stoc, ar trebui să știți că toate lucrările creative – fie că sunt fotografii, imagini vectoriale sau imagini de stoc – sunt dreptul de autor exclusiv al creatorului lor, iar deținătorul drepturilor de autor decide cum poate fi utilizată lucrarea sa prin intermediul unei mâini de licențe diferite:

Domeniul public

Licențele de domeniu public sunt destul de explicite. Orice fotografie sau operă de creație din domeniul public poate fi utilizată liber, deoarece nicio persoană sau entitate juridică nu deține drepturile de autor ale acesteia. În SUA, drepturile de autor expiră la 70 de ani de la decesul titularului drepturilor de autor, începând din 1933.
În plus față de desemnarea „standard” a domeniului public, un titular de drepturi de autor poate declara de bunăvoie că oricare dintre operele sale se află în domeniul public prin utilizarea unei licențe Creative Commons CC0.

Libere de drepturi de autor

Unul dintre cele mai importante lucruri despre imaginile libere de drepturi de autor este să nu le confundați cu cele libere de drepturi de autor. În cadrul unei licențe fără drepturi de autor, plătiți o singură dată pentru un set specificat de drepturi de utilizare care vă permit să folosiți imaginea fără plăți suplimentare de drepturi de autor, atâta timp cât o folosiți așa cum s-a convenit.
În general, datorită prețului lor mai accesibil, imaginile fără drepturi de autor vin cu câteva restricții. De exemplu, licențele fără drepturi de autor sunt netransferabile, ceea ce înseamnă că numai persoana care a plătit licența o poate utiliza. De asemenea, sunt neexclusive, ceea ce înseamnă că orice altă persoană sau afacere care este dispusă să plătească taxa de licență o poate folosi în propriile proiecte.
În plus, chiar dacă aveți o licență comercială pentru imagine, nu aveți voie să o folosiți pentru a vă crea propriul material protejat de drepturi de autor, cum ar fi logo-uri, mărci comerciale sau mărci de design, având în vedere că drepturile de autor ale imaginii sunt deținute de o altă persoană. În mod similar, dacă în imagine sunt vizibile modele sau locații recognoscibile, nu aveți voie să le denaturați în vreun fel, defăimător sau nu, și nici nu puteți insinua că acestea susțin un produs sau o marcă.

Drepturi gestionate

Spre deosebire de imaginile libere de drepturi de autor, imaginile cu drepturi gestionate sunt mult mai specifice în ceea ce privește utilizarea lor. Atunci când solicitați una dintre aceste imagini, trebuie să specificați dimensiunile imaginii, durata de timp pentru care va fi folosită, pentru ce fel de proiect va fi folosită și așa mai departe. În cazul în care imaginea va fi folosită în scopuri comerciale, va trebui să se semneze autorizații pentru orice modele sau locații prezente, ceea ce se traduce prin prețuri mult mai mari.
Pentru că termenii imaginilor cu drepturi de autor sunt mult mai specifici, trebuie să le folosiți exact așa cum au fost solicitate, spre deosebire de imaginile libere de drepturi de autor. Pe de altă parte, imaginile RM pot fi adesea negociate pentru exclusivitate, tiraje mai mari și, în unele cazuri, aveți chiar posibilitatea de a accesa istoricul de utilizare a imaginii, ceea ce vă permite să vedeți cine a mai folosit-o înainte și în ce scopuri anume.

Creative Commons

Creative Commons este o organizație nonprofit care își propune să construiască o bază de date de cunoștințe publice la nivel mondial, care să cuprindă totul, de la opere de artă la cunoștințe științifice. Unul dintre cele mai cunoscute instrumente ale lor sunt licențele Creative Commons, care permit titularilor de drepturi de autor să își facă opera accesibilă publicului în mod liber, permițând în același timp protecția de bază a drepturilor de autor.
Oferă șase tipuri de licențe, de la CC-BY, care permite orice utilizare a imaginii, atâta timp cât autorul este creditat, până la CC BY-NC-ND, care înseamnă că imaginea poate fi utilizată doar așa cum este și nu poate fi utilizată în scopuri comerciale. Ei au, de asemenea, licența CC0, care este echivalentă cu punerea lucrării dvs. în domeniul public, eliberând toate protecțiile drepturilor de autor.

Atribuire

În mod legal, orice lucrare cu drepturi de autor trebuie să fie atribuită deținătorului drepturilor de autor ori de câte ori este utilizată. Cu toate acestea, regulile de atribuire pot varia foarte mult în funcție de tipul de licență aplicată. Următoarele cerințe de atribuire se aplică în mod specific pentru licențele Creative Commons, deși licențele menționate sunt concepute pentru a fi în conformitate cu majoritatea legilor globale privind drepturile de autor.

Atribuire standard: imaginea poate fi utilizată liber atâta timp cât artistul este creditat.

Atribuire Share Alike: Aceleași linii directoare ca și Standard Attribution, cu mențiunea că orice lucrări derivate trebuie să fie licențiate sub Creative Commons.

Attribution No Derivatives: Imaginea poate fi redistribuită liber, chiar și în scopuri comerciale, dar nu se pot face variații sau lucrări derivate.

Attribution Non-Commercial: Imaginea nu poate fi revândută sau utilizată în scopuri comerciale.

Attribution Non-Commercial Share Alike: imaginea nu poate fi folosită în scopuri comerciale, dar poate fi modificată sau folosită în lucrări derivate, atâta timp cât acestea sunt licențiate prin Creative Commons.

Attribution Non-Commercial No Derivatives: imaginea nu poate fi folosită în scopuri comerciale și nu poate fi modificată. Cu toate acestea, poate fi redistribuită în mod liber, așa cum este.

Indemnizație

Indemnizația este o protecție juridică împotriva răspunderii legale, mai exact a utilizării abuzive a activelor de stoc, în acest caz. Indiferent de site-ul de stocuri pe care îl alegeți, asigurați-vă că termenii și condițiile lor includ o clauză de despăgubire care vă protejează în cazul în care utilizați o imagine care a fost încărcată fără consimțământul autorului. Cu toate acestea, despăgubirea nu vă protejează în cazul în care încălcați termenii licenței imaginii.

Informații tehnice

Image Resolution Matters

După ce ați găsit imaginea potrivită și ați luat în considerare orice alt detaliu, există un ultim lucru de care trebuie să țineți cont înainte de a plăti pentru licența imaginii: este imaginea la rezoluția corectă pentru proiectul dumneavoastră?

Chiar dacă poate părea o chichiță minoră, alegerea unei rezoluții greșite pentru o fotografie de stoc vă poate afecta în mai multe moduri. Primul este destul de evident, alegerea unei imagini prea mici sau prea mari va însemna că proiectul dvs. nu va arăta atât de bine pe cât ar putea. Imaginile mici par neclare atunci când sunt mărite, iar imaginile mari suferă pierderi de calitate dacă sunt făcute prea mici.

Fotografii de Shivam Patel, Pexels.com

Chiar dacă orice grafician de valoare va fi capabil să micșoreze imaginile mai mari evitând în același timp problema pierderii calității, mai este și problema costurilor de luat în considerare. În multe cazuri, o rezoluție mai mare a imaginii se traduce printr-un preț mai mare și nu are sens să plătești pentru o imagine prea mare, când o versiune mai mică și mai accesibilă ți s-ar potrivi la fel de bine.

În cele din urmă, trebuie să fii atent la mediul în care imaginea va fi publicată, fie că este vorba de print, digital sau chiar de platforme mobile precum Instagram. Imaginile online și cele tipărite folosesc formate de rezoluție similare, dar distincte, ceea ce ar putea avea un impact asupra aspectului produsului final. În mod implicit, imaginile pe care le găsiți pe un site de fotografii de stoc vor fi descrise cu dimensiunile lor în pixeli, cum ar fi 800×600. Cu toate acestea, dacă aveți în vedere un format de imprimare, doriți să vă asigurați că puteți identifica rezoluțiile de pixeli pe inch (PPI) sau puncte pe inch (DPI) ale respectivei imagini atunci când este transpusă pe o pagină, poster sau panou publicitar.

În mod normal, doriți ca imaginile tipărite să aibă o rezoluție de 300 PPI dacă doriți o imagine clară, deși 150-200 PPI vor produce rezultate „suficient de bune”. Pentru a determina PPI-ul unei anumite imagini, trebuie mai întâi să vă gândiți la dimensiunea pe care doriți să o aibă produsul final. De exemplu, să spunem că doriți să imprimați pliante de 5″ x 7″ la 300 PPI. Pentru a produce rezoluția dorită, puteți înmulți PPI cu dimensiunile paginii, ceea ce în acest caz înseamnă că imaginea dvs. are nevoie de o rezoluție în pixeli de 1500×2100.

Există o excepție de la aceste cerințe specifice de rezoluție, care sunt imaginile vectoriale. Spre deosebire de imaginile tradiționale, imaginile vectoriale nu sunt redate folosind pixeli, ci mai degrabă formule matematice. Acest lucru înseamnă că ele pot fi redimensionate liber fără a afecta calitatea imaginii, deoarece informațiile necesare pentru a le reda depind de distanța dintre linii, mai degrabă decât de numărul de pixeli din imaginea originală. Principala limitare a imaginilor vectoriale este că acestea sunt mai potrivite pentru ilustrații cu linii și culori ușor de identificat decât pentru fotografii, deoarece subiectele din viața reală sunt adesea mai complicate și mai nuanțate din punct de vedere vizual decât logo-urile sau ilustrațiile stilizate.

.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.