PRS SE Paul’s Guitar Review

PRS SE Paul’s Guitar, spelad via en Fractal AX8 direkt till Pro Tools, via en Universal Audio Apollo Twin Duo.
Det första segmentet är en ”Plexi Crunch”-patch på AX8, spelad på gitarrens bryggpickup med full humbucker-läge först, sedan bytt till halspickupen. De följande jangly segmenten är i en edge-of-breakup ”Boutique DC30” patch, enligt följande: bryggan full humbucker, sedan split-coil; halsen full humbucker, sedan split-coil; båda pickuperna tillsammans i split-coil läge; sedan avslutas med en snabb körning med bryggpickupen tillbaka i full humbucker-läge.

Ratings

Fördelar:
Lätt spelkänsla. Fylliga, mångsidiga toner. Presterar över förväntan för sin prisklass.
Minus:
Vissa kan tycka att pickuperna är för varma. Tunerknapparna känns nedskalade.
Street:
$999

PRS SE Paul’s Guitar
prsguitars.com

Toner:

Spelbarhet:

Byggnad/Design:

Värde:

PRS importerade SE-gitarrer har alltid byggts till en mycket hög standard. Och det faktum att Maryland-företaget nu anförtror sin indonesiska anläggning att bygga en trogen, prisvärd tolkning av ”Paul’s Guitar” – ett instrument som byggs för att återspegla summan av grundaren Paul Reed Smiths erfarenheter och personliga preferenser under utveckling – säger en hel del om företagets förtroende för sin tillverkningspartner. Att resultatet uppnår denna nivå av prestanda och kvalitet – allt till ett pris söder om 1 000 dollar – är förmodligen något som få spelare skulle ha kunnat föreställa sig när företaget först startade sin verksamhet.

Super Student Edition
Den grundläggande utformningen av SE Paul’s Guitar kommer att vara bekant för alla som är bekanta med de typiska PRS-modellerna: en solid mahognykropp (fyrdelad, i det här fallet) toppas av ett kraftigt flammat, snittat lönnlock som är färdigt i en ljuvlig vintage bärnstensfärg, och allt är skuret i den distinkta PRS-formen. Den limmade mahognyhalsen har en grov klack, medan det obundna palisandergreppsbrädet är försett med imponerande fågelinläggningar i abalone. De 22 jumbo-banden är obefläckade och polerade på både kronor och ändar, och de framåtriktade kanterna på muttern i syntetisk/bronsblandning är fria från skarpa hörn, vilket båda skiljer den här gitarren från många prisvärda importer. 25-tums skalan och 10-tums greppbrädesradie är också ganska vanliga PRS-specifikationer, liksom Wide Fat-halsformen, som är en avrundad, ergonomisk ”C”-profil som ligger bekvämt i handen och mäter någonstans på den smalare sidan av en 59 års Les Paul-skurva. Mutterbredden är en traditionell 1 11/16″.

Monterad på kroppen med mässingsdubbar är PRS smarta och effektiva 1-delskompenserade Stoptail-bro i aluminium i ett stycke, medan stämmorna i Kluson-stil, med sina ganska lätta plastknappar, representerar en av de få uppenbara nedgraderingar av hårdvaran på SE. PRS TCI ”S” bas- och diskanthumbucklarna sägs vara lindade enligt vintage-specifikationer, även om deras motstånd på 11 k ohm verkar hetare än vad de flesta skulle betrakta som ”vintage”. De hetare specifikationerna möjliggör dock vad PRS kallar en ”äkta singelspoldelning” via de individuella miniknapparna, vilket ger ungefär samma effekt som en vintage-wound Stratocaster-pickup. Kontrollen är enkel: en enda volym- och tonkontroll och en 3-vägsbrytare.

Humbucklarna spikar det där Les Paul-med-extra-snaps-ljudet som är typiskt för många PRS:ar.

Fullt, välbekant ljud
Oppkopplad levererade SE Paul den välbekanta, lätta känslan av en bra PRS och en livlig, rungande kvalitet som du kan höra utan förstärkare. Förstärkt genom ett Friedman Small Box-huvud och 2×12, en Mesa/Boogie Mark Five: 35 med ett 1×12-cab och en Fractal AX8 i ett PA i repetitionsstorlek gav SE Paul toner som skulle få alla som är bekanta med en PRS Core-modell att känna sig hemma.

Goda PRS-gitarrer har en tendens att tvinga dig att spela och spela, snarare än att tvinga dig att stanna upp och undra hur det hela fungerar. Denna SE är på samma sätt graciös och intuitiv och lockar mig att riffa genom indierock-kastanjer, gnarly Americana-twang och eldiga bluesleads utan att stanna upp för att tänka på att jag hanterar ett obekant instrument. Humbuckers spikar det där Les Paul-med-extra-snaps-ljudet som är typiskt för många PRSes, vilket fungerar lika bra för klassisk rock, grunge eller samtida indie och pop. Pickuperna känns förvisso heta, men även i humbucker-läge klarar de av stor klarhet och gnistrande, och singelspol-tonerna är extremt imponerande. Med alternativet split switching är Pauls SE en anmärkningsvärt mångsidig gitarr.

Domen
Ingen kommer att bli överraskad av en välbyggd, smidigt spelande PRS-gitarr – även i SE-utförande. Men den nivå av kvalitet och konsistens som erbjuds här för en cool tusenlapp är ändå anmärkningsvärd. Importversionen av Paul’s Guitar levererar en stor dos av den typ av utseende som du får från en high-end PRS, och ljudet och spelbarheten får den att kännas mycket dyrare än vad den är. Det är en berömvärd bedrift som vi förväntar oss att Mr Smith ser på med stor tillfredsställelse.

Se den första titten:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.