Recension: Star Trek Boldly Go #9
Upplaga: IDW Publishing
Författare: IDW Publishing
Skrivet av: Mike Johnson och Ryan Parrott
Konst av Tony Shasteen med färger av JD Mettler

Denna månad återvänder veteranen Tony Shasteen till Kelvin-verset efter ett kort sabbatsår för att teckna den mycket efterlängtade serietidningen för Star Trek: Discovery.

Omslag av George Caltsoudas

Efter förra månadens nedslående avslutning på tvådelaren ”Murder at Babel” har författarna Mike Johnson och Ryan Parrott fått den här serien att återigen arbeta på alla propellrar. Spock och Uhura är tillbaka på New Vulcan och återupptar var och en sitt arbete med att återuppbygga den vulcanska vetenskapsakademin respektive att undervisa i jordens historia och kultur.

Vad jag älskar med det här numret är att vi pumpar på action och kommer ner till det goda gamla karaktärsdrivna Star Trek. Sarek, som har förlorat sin fru, sin familj och sin hemplanet, anpassar sig till att vara änkling och ensamstående far i en främmande ny värld. Oavsett om det är ologiskt eller inte – det måste vara ensamt för honom. Så mycket att han gör en till synes ovidkommande kommentar om att han hoppas att Uhura ska trivas på den här planeten som sitt nya hem. Kommentaren, som uppenbarligen anspelar på äktenskap, går helt över Spocks huvud och det faller på Uhura att förklara det för honom. Vad som sedan sker är det första av två (ja, två) av de mest obekväma, det är så vulcanska äktenskapsförslagen genom tiderna.

Så romantiskt

När Uhura funderar över sitt liv på Nya Vulcan har Spock upptäckt en ny radioaktiv isotop som skulle göra planeten självförsörjande, och därmed inte längre stå under direkt tillsyn av Federationen. Den ligger över 300 meter under ytan och skulle kräva en enorm borrning bara för att komma åt den. Om det låter för bra för att vara sant är det förmodligen det. Låt oss bara säga att vulcaner inte har mycket tur med stora borrar av något slag. Efter att vi fått en välkommen uppdatering om byggandet av det nya Enterprise-A börjar Uhura få visioner från planetens inhemska arter som varnar henne för borrningen.

Again with the driling

IDW:s serier är som bäst när de inte behöver förlita sig på att återskapa ett TOS-avsnitt (se den tidigare nämnda ”Murder at Babel”). Johnson och Parrott är fria att berätta sin egen historia, och det fungerar helt enkelt. Tony Shasteen är som bäst här. Utbytet mellan Spock och Uhura när de diskuterar möjligheten till ”äktenskap” är utmärkt och ibland ser man inte bara Zoe Saldanas och Zachary Quintos likheter utan känner också deras prestationer. Jag älskade det här numret och rekommenderar det varmt.

Är inte det Takeis replik?

5-sidig förhandsvisning: Star Trek Boldly Go #9

Klicka på miniatyrerna för att förstora

Försäljs på onsdag

Star Trek Boldly Go #9 kommer till serietidningsbutikerna onsdagen den 21 juni och kostar $3,99. Du kan också förbeställa den på TFAW med rabatt. Du kan också beställa variantomslaget av Arianna Florean eller fotoomslaget.

Och om du vill komma ikapp så släpps Trade Paperback-samlingen av Star Trek: Boldly Go (volym 1, samling av nummer #1-#6) den 25 juli för ett försäljningspris på 19,99 dollar. Du kan förbeställa från Amazon med 33 % rabatt.

Hitta Star Trek-serier, leksaker, statyer och samlarföremål på TFAW.com!

Håll dig uppdaterad om alla de senaste Star Trek-serierna med bläck i TrekMovies serietidningskategori.

Lämna ett svar