TV-recension: ”Seven Seconds” på Netflix

The Killing
Cara Howe / Netflix

Populär på Variety

Grundsatserna för ett hyfsat bra kriminaldrama ligger begravda någonstans i ”Seven Seconds”, men det finns en hel del fyllnadsmaterial som täcker de intressantaste elementen.

Regina King, som spelar en mor som sörjer förlusten av sin son, är den främsta behållningen i detta drama i tio delar som utspelar sig i Jersey City. Hennes förstklassiga arbete är alltid känslomässigt engagerande, och hon gör vad hon kan med de begränsade manuskripten. Men hennes karaktär – och andra – är strandsatta i en kriminalserie som tenderar att svälja sig i elände utan att erbjuda något särskilt nytt att säga om brottslighet, ras eller rättsväsendet. Och även om brottet i fråga driver berättelsen tar ”Seven Seconds” alldeles för lång tid på sig att leverera dramatiska utvecklingar i fallet, och de flesta kan gissas långt i förväg.

Veena Sud, skaparen av ”Seven Seconds”, var programledare för ”The Killing”, som med rätta kritiserades under sin första säsong och därefter för sina frustrerande val och sitt slingrande tempo. Trots detta fanns det några bra avsnitt av ”The Killing” innan den gick i stöpet, och den gav upphov till karriärerna för stjärnorna Joel Kinnaman och Mireille Enos. Men ”Seven Seconds” uppvisar inte mer berättardisciplin än vad ”The Killing” gjorde, och Netflix vana att ge efter för långa episodiska löptider plågar ”Seven Seconds”, som förvandlas till en plåga trots en lovande start.

Det finns en stor skillnad mellan Suds två serier: I ”Seven Seconds” får vi veta identiteten på offret och gärningsmannen direkt. Många fina mysterier har konstruerats under liknande omständigheter, men när de största frågorna redan har ett svar måste författarna vara mer kreativa för att upprätthålla dynamiken och spänningen. Karaktärerna i ”Seven Seconds” får aldrig tillräckligt djup för att göra deras resor fängslande. I stället tenderar serien att upprepa tics och detaljer om dem, i stället för att fylla ut deras liv och agendor på ett komplicerat och tillfredsställande sätt. Atmosfären gör inte saken bättre: seriens begränsade visuella palett av brunt, svart och grått blått blir så småningom frustrerande, liksom dess tonalitet, som sträcker sig från deprimerande till dyster.

Som ett eko av ”Seven Seconds” är kriminaldrivna TV-berättelser som utforskar samma mängd ämnen på ett mer sevärt och eftertänksamt sätt. De korrupta poliserna som står i centrum för fallet påminner om dem i ”The Shield” och ”Training Day”, och när det gäller att måla upp en bild av hur rättsväsendet mal ner både dem som fastnar i det och dem som arbetar för det, är ”The Night Of” och ”The Wire” mycket mer tillfredsställande. När det gäller dramer som skildrar effekterna av ett uppslitande brott på ett specifikt samhälle finns det ännu fler solida val, bland annat ”Top of the Lake”, ”Happy Valley”, ”Broadchurch” och ”Rectify”.

Men det finns inte tillräckligt många av denna typ av ambitiösa kriminaldramer som fokuserar på färgade kvinnors upplevelser, som ”Seven Seconds” gör. Clare-Hope Ashitey tillför kraft och närvaro till sin roll som biträdande distriktsåklagare som försöker ta sig ur en nedåtgående karriärspiral för att hjälpa den sörjande familjen till Kings karaktär. Men försöken att para ihop Ashiteys karaktär med en excentrisk detektiv spelad av Michael Mosley ger inte den avkastning som Kinnaman och Enos levererade i början av ”The Killing”.”

Ett av temana i ”Seven Seconds” är att slarv och inkonsekvens kan vara lika troligt att leda till besvikna eller till och med tragiska resultat som mer illvilliga avsikter. Det är ett viktigt budskap att sända; om bara leveranssystemet för det inte var så rörigt och långsamt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.